Política de privacitat del sistema biomètric d’Aena

Política de privacitat del servei de biometria d’Aena

D’acord amb la normativa de Protecció de dades personals, concretament el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d’abril de 2016 (d’ara endavant RGPD), i amb la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia de drets digitals (d’ara endavant LOPDGDD), seguidament l’informem del tractament de les seves dades.

Com funciona el sistema biomètric?

El sistema biomètric és un procés mitjançant el qual es verifica la seva identitat (inclosa la seva imatge) amb els seus documents identificatius (DNI/NIE/Passaport i la seva targeta d’embarcament), i una vegada realitzat, es tracta la seva imatge captada per les càmeres de reconeixement facial instal·lades en els diferents punts de l’aeroport com el filtre de seguretat i les portes d’embarcament, per permetre-li el pas pels esmentats punts sense necessitat de mostrar cap document.

Respecte a les seves dades biomètriques (imatge facial), les esmentades dades en cap moment no són compartides amb cap tercer, mai no surten dels sistemes d’Aena, només la seva AEROLÍNIA rep les dades identificatives i de la seva targeta d’embarcament que ella mateixa li ha emès.

Podrà realitzar el seu vol biomètric, amb qualsevol de les companyies aèries subscrites al Programa de reconeixement facial i sempre que vostè hagi expressat a la mateixa el seu desig de realitzar els seus vols amb aquest sistema en el moment d’obtenir la seva targeta d’embarcament per primera vegada, atorgant així el seu consentiment a la mateixa.

El procés de registre té dues parts:

  • La primera en la qual vostè es registra en el sistema d’AENA, registrant la seva imatge i els seus documents identificatius (aquest procés només serà necessari realitzar-lo una única vegada o quan hagi transcorregut més d’un any des que va utilitzar el servei, o en el cas en què desitgi agregar al seu perfil biomètric altres documents identificatius o actualitzar els existents). En aquest procés, es captarà la seva imatge (selfie), la imatge del seu document identificatiu (DNI/NIE/Passaport), i les dades personals i imatge del xip NFC del seu document identificatiu. En aquell moment realitzem una verificació de la seva imatge (selfie) amb la imatge recollida al document identificatiu (DNI/NIE/Passaport) mitjançant un procés biomètric per verificar que vostè és el propietari del seu document identificatiu (comparació 1:1). Posteriorment, Aena només tractarà les dades de la seva imatge (selfie), tipus de document i les seves dades personals identificatives obtingudes del mateix, juntament amb la seva targeta d’embarcament associada en la segona fase posterior, descartant-se la informació biomètrica obtinguda.
  • La segona fase, durant el procés d’obtenció de la seva targeta d’embarcament amb l’AEROLÍNIA amb la qual vostè vagi a volar, així com qualsevol altra amb la qual vostè vagi a volar en el futur (sempre que l’esmentada AEROLÍNIA estigui subscrita a aquest servei i sempre que vostè, en el moment d’obtenir la seva targeta d’embarcament per primera vegada amb la mateixa, hagi prestat consentiment previ a l’aerolínia per remetre’ns les seves targetes d’embarcament). L’AEROLÍNIA realitzarà una consulta prèvia a Aena per verificar si està ja vostè registrat en el sistema, i en el seu cas, si no ho està, facilitar-li els mitjans perquè, si ho desitja, pugui donar-se d’alta, i si ja està donat d’alta, l’AEROLÍNIA remetrà a Aena la seva targeta d’embarcament, per associar-la al seu perfil biomètric, únicament per a l’esmentat vol. Pot consultar informació de les companyies aèries subscrites a aquest servei i amb les que pot realitzar aquest tràmit biomètric en el següent enllaç.

D’aquesta forma, una vegada registrat en el Programa de reconeixement facial i vinculada la seva targeta d’embarcament de forma correcta, ja no haurà de mostrar cap document en el control de seguretat ni a la porta d’embarcament. No obstant això, és necessari que porti a sobre els seus documents identificatius i targeta d’embarcament per si sorgís algun problema o no fes servir el reconeixement facial. Pot realitzar el procés d’alta de forma presencial als quioscos de registre ubicats a l’aeroport, o automàticament en la resta dels mitjans (APP d’Aena o de la seva AEROLÍNIA).

Després, el dia en què vostè vagi a volar, només haurà de passar pels punts senyalitzats als filtres i portes d’embarcament. Les càmeres li prendran una fotografia, que serà remesa als sistemes d’Aena per realitzar la verificació de la seva identitat (comprovació biomètrica de l’esmentada imatge obtinguda per la porta i les registrades en la Base de dades biomètrica per identificar-lo i obtenir la seva targeta d’embarcament rebuda per la seva AEROLÍNIA (comparació 1 contra N) i tornaran a la porta que ha enviat la seva imatge les dades de la seva targeta d’embarcament, procés equivalent a l’actual.

Aquest servei d’identificació biomètrica és voluntari de manera que si vostè no desitja utilitzar-lo pot realitzar el trànsit per l’aeroport de manera tradicional presentant la documentació corresponent en cada punt de control establert a cada aeroport. Així mateix, no està vostè obligat a utilitzar les portes biomètriques estant ja registrat en el sistema, podent passar també per les portes tradicionals a la seva lliure elecció i sense cap tipus de menyscabament.

Així mateix, li informem que Aena ha analitzat totes les circumstàncies que envolten aquest sistema, per garantir que es produeix un tractament proporcional de les seves dades personals al si d’aquest. Per a això, Aena ha analitzat si el tractament plantejat aconsegueix els objectius proposats, que es tracta d’una mesura que aconsegueix el propòsit pretès amb uns nivells d’eficàcia raonables, a més de considerar els beneficis obtinguts per vostè com a conseqüència de la seva submissió voluntària a aquest procés d’identificació biomètrica en els diferents processos aeroportuaris en els quals s’ha instal·lat. Com a resultat d’aquesta anàlisi, Aena ha conclòs que el tractament de les seves dades personals és proporcional en el context de les bondats que reporta, tals com la facilitació d’un accés més ràpid i com pels filtres de seguretat, així com l’agilitat en la identificació del passatger en el moment de l’embarcament que millora a més la seguretat del procés.

Qui és el responsable del tractament?

  • Aena S.M.E., S.A.

Com a responsable de les dades biomètriques, de contacte i identificatius. Adreça: C/ Peonías, 12. 28042, Madrid. CIF: A86212420.
Registre Mercantil de Madrid, tom 28.806, foli 211, secció 8, full M-518648.
Dades de contacte del delegat de protecció de dades: dpd@aena.es.

Quines dades tractarem?

Es tracten les següents dades:

  • Dades identificatives: obtingudes del XIP NFC del seu document identificatiu: nom, cognoms, nombre de DNI/NIE/Passaport, nacionalitat, data de caducitat del document, i de la imatge escanejada del revers del seu document.
  • Dades de contacte: tractarem la seva adreça electrònica únicament per a comunicacions operatives, relacionades amb aquest servei (benvinguda al servei, avís de canvis en condicions o polítiques de privacitat, avís per pròxima caducitat del seu document identificatiu, recepció a Aena d’una nova targeta d’embarcament emeses per la seva aerolínia perquè sàpiga que pot utilitzar l’opció biomètrica en el seu vol si així ho desitja, etc.).
  • Dades biomètriques: la seva imatge facial o selfie obtinguda i registrada en el procés d’alta a la base de dades, imatge obtinguda del Xip del seu document identificatiu també en el registre d’alta, imatge facial obtinguda a les portes biomètriques, així com els tokens biomètrics obtinguts en aplicar la tècnica biomètrica a les imatges anteriors.
  • Dades de la seva targeta d’embarcament, subministrada per vostè o per la seva AEROLÍNIA.
  • Dades relatives a mitjà utilitzat per al registre (APP d’Aena, APP de l’AEROLÍNIA o quioscs ubicats a l’aeroport), dades del seu pas per les portes biomètriques (tipus de pas, data, hora i resultat). Aquestes dades només s’utilitzen per a resolució d’incidències, a efectes estadístics i per a l’anàlisi de viabilitat i seguiment del projecte.

Les dades seran obtingudes a través de l’APP d’Aena, l’APP de la seva aerolínia o els quioscs ubicats a l’aeroport, segons el cas, i posteriorment la seva imatge serà captada per les càmeres de reconeixement facial ubicades en els punts de control habilitats per permetre-li el trànsit aeroportuari.

Li informem que totes les dades que sol·licitem o puguem sol·licitar són necessàries per a les finalitats descrites en la present política de privacitat.

És important que garanteixi la veracitat de les dades de caràcter personal que ens proporcioni i periòdicament podrem demanar-li que revisi i actualitzi els mateixos, perquè les esmentades dades personals siguin les més exactes i veraces, en la mesura possible.

Per a què tractem les seves dades? Amb quina legitimació les tractem?

En cas que vostè com a passatger hagués optat voluntàriament per utilitzar el sistema biomètric que figura als dispositius situats a l’aeroport o recollits a través de l’APP d’Aena o de l’AEROLÍNIA, l’informem que les dades obtingudes per l’esmentat sistema seran tractades per Aena per a les finalitats següents:

(1) millorar la seva experiència com a passatger facilitant-li un accés més ràpid i còmode pels filtres de seguretat, consistent en l’eliminació de la necessitat de mostrar la documentació en els diferents accessos. Aquest procés implica una identificació del passatger per part d’Aena que, si bé no es ve realitzant a través dels mitjans tradicionals, l’ús voluntari d’aquest sistema implicarà que Aena li identifiqui en aquest procés aeroportuari, reduint, amb això, el temps de recerca de la documentació que els passatgers realitzen habitualment just en el punt d’accés (no s’ha d’esperar que el passatger anterior busqui els seus documents), i millorant la seva comoditat evitant que hagi de mostrar als lectors la seva targeta d’embarcament.

(2) millorar els processos de seguretat aplicables a la identificació i control de passatgers que pugen a les aeronaus.

Tot això, verificant la seva identitat mitjançant reconeixement facial en els processos de control de seguretat i embarcament als aeroports d’Aena que disposin d’aquest sistema, gestionant el seu accés en els esmentats controls amb uns nivells de seguretat més grans, eficiència i eficàcia que els que s’aconsegueixen amb els mètodes de verificació d’identitat fets servir en l’actualitat.

La base legitimadora del tractament de les seves dades personals és el consentiment exprés que vostè presta lliurement en sotmetre’s a aquest sistema, que podrà retirar en qualsevol moment, a través de correu electrònic dirigit a l'adreça ocpd@aena.es (acompanyant a la seva sol·licitud del número d’identificació del seu document oficial d’identitat), el que implicarà la seva baixa d’aquest servei.

Aquest consentiment s’atorga conjuntament per a tots aquests processos en la mesura que són complementaris entre si i cap d’ells podria donar-se sense l’existència dels altres.

Per a la consecució d’aquesta finalitat, es realitzen les següents operacions:

  • (i) Alta a la base de dades biomètrica d’Aena com a responsable de Tractament: tractament de les dades de l’usuari, incloses les dades biomètriques, per al registre de la seva informació a la base de dades biomètrica i per a la corresponent comparació de la foto del document identificatiu d’identitat i la imatge de l’usuari obtinguda en aquell moment per a la verificació de la identitat registre (autenticació mitjançant comparació 1 vs 1), per verificar que és el propietari del document identificatiu, descartant-se les dades biomètriques resultants i guardant només la seva imatge selfie i les dades identificatives. Li enviarem un correu electrònic com a justificant de recepció del seu registre.
  • (ii) Quan vostè vagi a obtenir la seva targeta d’embarcament amb una AEROLÍNIA subscrita a aquest servei, aquesta li sol·licitarà el seu consentiment per consultar a Aena sobre el seu registre i en cas que estigui registrat enviar a Aena la seva targeta d’embarcament, de manera que, a partir d’aquell moment, i mentre no retiri el consentiment atorgat a l’aerolínia o sol·liciti la baixa del sistema, Aena rebrà les dades de les seves targetes d’embarcament (actual i futures). En cap cas l’aerolínia disposarà de les seves dades biomètriques. Li remetrem un correu electrònic cada vegada que rebem una targeta d’embarcament de la seva companyia aèria per informar-li que pot utilitzar, si ho desitja, aquest servei en el seu vol. Aena, després de rebre de la seva AEROLÍNIA les dades de la seva targeta d’embarcament, com s’ha indicat anteriorment, associarà aquesta a les seves dades identificatives per al vol en qüestió. Aquest tractament es basa en el consentiment atorgat a la seva AEROLÍNIA, com s’ha indicat, que podrà revocar en qualsevol moment a través dels canals habilitats a l’efecte.
  • (iii) El dia del seu vol, quan es presenti a l’aeroport davant d’un dels equips identificats com a “Reconeixement facial”, verificarem automàticament la seva identitat en els controls de seguretat/identitat biomètrics, gestionats per Aena, a través de la base de dades biomètrica. Aquesta fase implica l’ús de les seves dades biomètriques de reconeixement facial i està basada en el seu consentiment explícit anteriorment indicat, el qual podrà revocar en qualsevol moment, com s’ha indicat. Amb relació a les dades biomètriques de reconeixement facial, es tractaran en aquesta fase per AENA quan es presenti físicament a l’aeroport i davant d’una de les portes biomètriques, mitjançant la comparació de la seva imatge obtinguda a la porta biomètrica i les imatges registrades en la base de dades biomètrica anterior obtinguda a través dels mitjans d’AENA (Identificació mitjançant comparació 1 vs N), a efectes de permetre’m el pas als filtres de seguretat i/o portes d’embarcament.
  • (iv) Verificació i comunicació realitzada per Aena, de les seves dades (no biomètriques) i targeta d’embarcament en el moment de la facturació i embarcament del passatger, a l’AEROLÍNIA: tractament de dades mitjançant el qual l’AEROLÍNIA realitza la validació de la targeta d’embarcament, valent-se de la comprovació d’identitat realitzada per Aena, que comunica les dades d’identificació, la informació de vol i resultat de la comprovació d’identitat (només si la comprovació ha estat correcta o no, sense cessió de dades biomètriques).

Totes aquestes operacions estan basades en el seu consentiment explícit anteriorment indicat, el qual podrà revocar en qualsevol moment, com s’ha indicat, de manera que en atorgar el seu consentiment, el realitza per a totes aquestes operacions, les quals són totes necessàries per poder fer el seu trajecte biomètricament pels processos aeroportuaris mínims i imprescindibles (pas cap als filtres de seguretat i pas per la porta d’embarcament associada al seu vol) per a la realització efectiva del viatge.

Utilitzarem l’adreça electrònica que ens hagi facilitat o en el seu cas tinguem registrada com a membre d’Aena Club, per enviar-li únicament correus electrònics operatius relacionats amb aquest servei, com per exemple un correu de benvinguda com a justificant de recepció informant-li que el seu procés d’alta en el sistema ha estat correcte i indicant-li els següents passos, correus electrònics cada vegada que rebem una targeta d’embarcament perquè sàpiga que pot fer el seu vol biomètricament si així ho desitja, així com per enviar-li un avís que el seu document identificatiu és pròxim a la seva caducitat, perquè pugui vostè tornar a registrar-se o actualitzar-lo amb un document nou.

Addicionalment, Aena realitzarà els següents tractaments:

  • (i) AENA tractarà les dades de la seva targeta d’embarcament per realitzar el control d’accés a buscar els filtres de seguretat, amb base en el compliment d’una obligació legal aplicable a AENA de control d’accés a zones restringides (Programa Nacional de Seguretat per a l’Aviació Civil partint de la Llei de Seguretat Aèria).
  • (ii) AENA tractarà en el marc del nou sistema d’identificació implantat als aeroports espanyols i, en concret, al filtre de seguretat i les portes d’embarcament, les següents categories i tipus de dades personals que li siguin obtingudes durant tot el procés del sistema biomètric: dades identificatives, targetes d’embarcament, dades dels accessos i les fotografies de la selfie, xip NFC i captades a les portes i únicament la dada numèrica del percentatge de coincidència obtingut en la seva comparació, únicament a efectes d’ajustar l’esmentat percentatge en el sistema durant els primers mesos d’implantació, mai les dades biomètriques per si mateix.

Les finalitats per a l’esmentat tractament de dades personals seran la (i) resolució d’incidències, (ii) usos estadístics per a millora i seguiment del servei i (iii) ajustaments de paràmetres configurables del mateix, sobre la base de l’interès legítim d’AENA en l’avaluació de l’eficàcia, viabilitat, millora de l’experiència d’usuari i del mateix servei.

En aquest sentit, AENA li garanteix que en cap cas les seves dades biomètriques seran tractades per a les finalitats descrites en el paràgraf anterior, quedant el tractament limitat a les dades personals prèviament referenciades.

Abans de dur a terme el tractament de les seves dades personals amb les finalitats indicades en el paràgraf anterior, hem procedit a realitzar un judici de ponderació entre el seu dret a la protecció de dades i el nostre interès en realitzar aquest tipus d’anàlisi, per a la millora de l’experiència d’usuari i del propi servei (obtenint informació relativa al nombre de passatgers que s’han registrat a través de les APP d’Aena o de l’Aerolínia, nombre de passatgers d’un determinat vol o ruta que han utilitzat les portes biomètriques en filtres o portes d’embarcament, nombre de passatgers registrats correctament, ajustament fi del sistema en els processos de comparació de fotografies i només durant els primers mesos després de la implantació del sistema, etc. i tot això mitjançant un procés d’anonimització mitjançant eliminació de totes les dades que permetin la seva identificació, mitjançant processos d’esborrament, agregació o substitució de les esmentades dades per altres que no puguin ser associades a una persona física), concloent que existeix una expectativa raonable per la seva part sobre aquest tractament, en el qual no es tracten dades biomètriques, ni comporten decisions automatitzades.

El tractament de les seves dades personals amb les finalitats descrites en el present apartat permet a AENA, en termes generals, identificar àrees de millora en el propi servei a l’aeroport de cara a tractar de reduir al màxim possible els temps d’espera tant al filtre de seguretat com als controls de les portes d’embarcament, garantir l’agilitat del nou sistema d’identificació, mesurar el grau d’eficàcia del sistema, etc. Per això, aquest tractament redunda clarament en benefici dels seus propis interessos, ja que té per oferir-li en tot cas un millor servei i experiència d’usuari.

Per tot l’anterior AENA, una vegada havent ponderat durant la seva anàlisi, els seus drets i llibertats, i en particular, el respecte al seu dret fonamental a la protecció de dades personals, considera que aquest tractament és de la seva conveniència i en el seu benefici.

En qualsevol cas, vostè pot exercir el seu dret d’oposició enviant un correu electrònic a dpd@aena.es.

Així mateix, si desitja conèixer més detalls sobre l’exercici de ponderació entre els seus drets i llibertats i l’interès legítim d’AENA, pot posar-se en contacte amb el delegat de Protecció de Dades a través de l'adreça de correu dpd@aena.es.

Durant quant de temps es conservaran les seves dades?

El termini de conservació de les dades identificatives i imatge selfie seran conservades, com a màxim, fins que transcorri 1 any des de l’última vegada que va utilitzar el servei.

Les dades de la seva targeta d’embarcament es conservaran des del moment en què obtingui la seva targeta d’embarcament amb la seva companyia aèria i fins a un màxim de 24 hores rere el tancament del seu vol.

Les dades biomètriques resultants de l’aplicació del procés matemàtic a les fotografies (i) en el moment del seu registre en el sistema es conservaran uns segons, i (ii) en el procés de pas per les portes, es conservaran des d’un màxim de 12 hores abans del seu vol fins a un màxim de 24 hores rere el tancament del seu vol.

Les dades relatives als registres d’accessos, Identificacions fallides i esdeveniments de validació d’imatges es conserven 30 dies (aquests últims durant els primers mesos d’implantació del sistema, als únics efectes d’ajustar en el sistema el procés de comparació d’aquestes).

Sense perjudici de l’anterior, addicionalment, les seves dades seran conservades degudament bloquejades, mentre puguin derivar-se responsabilitats, així com per al compliment d’altres obligacions legals a càrrec d’Aena. Referent a això, Aena garanteix que no tractarà les dades tret que sigui necessari per a la formulació, exercici o defensa de reclamacions o quan aquest sigui requerit per facilitar els mateixos a l’administració pública, jutges i tribunals durant el període de prescripció dels seus drets o obligacions legals.

Aquest tractament relatiu a aquesta conservació posterior de les dades es basa en el compliment d’obligacions legals, concretament l’obligació recollida en la normativa de protecció de dades personals.

Vostè podrà sol·licitar tant la retirada del consentiment com la supressió de les seves dades en qualsevol moment a través dels mecanismes habilitats a l’efecte.

De qui podem rebre les seves dades?

Les dades del seu DNI/NIF/NIE/Passaport també seran facilitades a Aena per la seva AEROLÍNIA amb finalitats de consulta prèvia per veure si està vostè registrat en la base de dades biomètrica d’Aena o no, en el moment d’obtenir la seva targeta d’embarcament, i en cas que no ho estigui, oferir-li l’opció de donar-se d’alta.

Aquest tractament es basa en interès legítim de l’AEROLÍNIA per prestar-li un millor servei i partint dels seus interessos.

En cas que ja estigui donat d’alta, les dades de les seves targetes d’embarcament (present i futures) i les dades del seu DNI/NIF/NIE/Passaport, també seran facilitades a Aena per la seva AEROLÍNIA per realitzar la verificació i associació automàtica al seu perfil biomètric, una vegada obtingui les seves targetes d’embarcament i després de la consulta anterior.

Aquest tractament es basa en el consentiment atorgat a la seva AEROLÍNIA, el qual li serà requerit en el moment en què aquesta se subscrigui a aquest servei i la primera vegada que vagi a realitzar vostè un vol amb la mateixa, de manera que, a partir d’aquell moment, i mentre no retiri el consentiment atorgat a l’aerolínia o sol·liciti la baixa del sistema, el qual podrà revocar en qualsevol moment a través dels canals habilitats a l’efecte.

Així mateix, en el cas en què vostè es registri en el sistema a través de l’APP de la AEROLÍNIA, AENA rebrà addicionalment totes les dades identificatives indicades a l’apartat 2 d’aquesta política, i els seus biomètrics (imatge de la seva cara o selfie), actuant la AEROLÍNIA com a encarregada de tractament, i AENA com a responsable de tractament per a aquesta fase de recollida de dades.

Pot consultar informació de les companyies aèries subscrites a aquest servei i amb les quals pot realitzar aquest tràmit biomètric en el següent enllaç.

A qui comuniquem les seves dades personals?

Les seves dades (només dades identificatives i de la seva targeta d’embarcament, mai dades biomètriques ni fotografies) podran comunicar-se a qualssevol de les autoritats per al compliment d’una obligació legal.

Les seves dades identificatives (mai dades biomètriques) i de la seva targeta d’embarcament rebuda de la seva AEROLÍNIA o facilitada per vostè, seran comunicades a la AEROLÍNIA per facilitar les seves obligacions de seguretat quant a la identificació de passatgers en l’embarcament i desenvolupament de contracte de transport.

Aquest tractament està basat en el seu consentiment, el qual podràs revocar en qualsevol moment a través dels canals habilitats a l’efecte. No està previst realitzar transferències internacionals de dades, tret d’obligació legal.

Volem informar que en cap cas es comunica a cap tercer, les seves dades biomètriques ni les seves fotografies.

Com puc exercitar els meus drets?

Qualsevol interessat té dret a obtenir confirmació sobre l'existència, o no, d'un tractament de les seves dades personals. Així mateix, la normativa de Protecció de dades estipula com a drets de l'interessat:

  • Accedir a les seves dades.
  • Sol·licitar la rectificació de les seves dades.
  • Sol·licitar la limitació del tractament de les seves dades.
  • La portabilitat de les seves dades.
  • Sol·licitar la supressió de les seves dades.
  • A no ser objecte de decisions automatitzades – la qual cosa implicarà la baixa de les seves dades del sistema.
  • Oposar-se al tractament de les seves dades com s’ha indicat (correu a dpd@aena.es indicant quin tractament o tractaments desitja oposar-se).
  • Pot sol·licitar informació addicional respecte als tractaments basats en interès legítim (correu a dpd@aena.es indicant sobre quin tractament desitja informació addicional).
  • Retirada de consentiment: vostè pot retirar el consentiment prestat en qualsevol moment mitjançant correu electrònic a ocpd@aena.es acompanyant còpia del seu DNI/NIF/NIE/Passaport (ja que la base de dades està encriptada i necessitem aquesta informació per a la seva localització), la qual cosa implicarà la baixa d’aquest servei.

Així mateix, pot exercir la resta dels seus drets (drets d’accés, rectificació, supressió, portabilitat i limitació del tractament) davant d’Aena, acompanyant còpia del seu DNI/NIF/NIE/Passaport, a través de la següent adreça electrònica ocpd@aena.es, a través del Portal de Tràmits i Reclamacions al web d’Aena (www.aena.es), o dirigint un escrit a carrer Peonías, 12 – 28042 Madrid.

Les seves peticions seran contestades com més aviat millor i, en tot cas, en el termini d'un mes des de la recepció de la sol·licitud. El termini esmentat es podrà prorrogar uns altres dos mesos en cas necessari, tenint en compte la complexitat i el nombre de sol·licituds. En tot cas, Aena ha d’informar l'interessat de la pròrroga dins del primer mes des de la sol·licitud.

També pot exercitar els mateixos drets davant de la seva AEROLÍNIA, en relació amb les dades de la seva targeta d’embarcament i retirada de consentiment atorgat a la mateixa, a través de les seves dades de contacte (més informació sobre les mateixes en les seves pàgines web o en el següent enllaç).

Informació sobre decisions automatitzades

Procés automatitzat de presa de decisions, lògica utilitzada i efectes: L’elecció de dur a terme les operacions d’identificació utilitzant la tecnologia de reconeixement facial significa que la verificació de la seva identitat es realitzarà de forma totalment automàtica. En particular, s’avaluarà:

  • La validesa del seu document d’identitat en el registre.
  • Que la fotografia selfie presa en el moment del registre i la fotografia registrada al Xip del document identificatiu, així com la fotografia presa en els passos per les portes i la fotografia registrada, es corresponen amb la mateixa persona (mitjançant comparació biomètrica, de manera que si s’ha de superar un llindar mínim de percentatge de coincidència).
  • La correspondència de la identitat del passatger amb les dades que es mostren a la targeta d’embarcament.
  • En el procés de filtre de seguretat: es comprovarà que la targeta d’embarcament del passatger és una targeta d’embarcament vàlida per a aquell dia.
  • A la porta d’embarcament: L’Aerolínia verificarà que la targeta d’embarcament és vàlida, unida a la correcta verificació de la identitat del passatger realitzada per Aena.
  • En cap cas s’utilitzaran les dades obtingudes per a l’elaboració d’un perfil de l’usuari.

Si algun dels processos no té èxit, haurà de fer servir els mitjans tradicionals no biomètrics, mostrant els documents corresponents en cada punt de control establert a cada aeroport. El registre del passatger en el sistema biomètric no obliga a passar pels passos biomètrics, sinó que pot lliurement utilitzar els mitjans tradicionals. Així mateix, tant al filtre de seguretat com a la porta d’embarcament, hi haurà personal d’Aena o de l’aerolínia, amb la qual cosa el passatger pot en tot moment sol·licitar la intervenció humana en els esmentats processos.

Mesures de seguretat

Aena adoptarà les mesures d’índole tècnica i organitzativa, necessàries per garantir la seguretat de les dades de caràcter personal que ens faciliti, evitant la seva alteració, pèrdua o tractament no autoritzat respecte de les operacions de tractament en què intervingui.

Com puc contactar amb el delegat de Protecció de Dades?

Per a qualsevol dubte, podeu comunicar-se amb el delegat de Protecció de Dades d’AENA mitjançant l’enviament d’un correu electrònic a dpd@aena.es.

Tanmateix, té dret a presentar reclamació davant de l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD – www.aepd.es) com a autoritat de supervisió i control en matèria de protecció de dades al territori espanyol.