Presentació

L'aeroport de Barcelona-El Prat s'ha consolidat com a enclavament estratègic de referència de l'espai euromediterrani.

La contínua millora de les seves instal·lacions i la qualitat dels seus serveis han permès situar aquest aeroport en una posició privilegiada per encarar el futur amb garanties.

L'increment de trànsit de passatgers de l'aeroport reflecteix amb precisió l'avenç experimentat durant l'última dècada. Dels 11.727.814 registrats el 1995 s'ha passat als 39.711.276 el 2015, amb una de les mitjanes de creixement més elevades dels aeroports d'avantguarda d'Europa.

Completada la modernització de les instal·lacions actuals, l'aeroport de Barcelona-El Prat disposa d'uns serveis de qualitat per als passatgers i d'un camp de vol a la mida d'un aeroport de primer nivell adaptat per ser utilitzat pels grans avions comercials.

La construcció i l'entrada en servei de la tercera pista –el setembre de 2004– i l'ampliació de la pista principal han estat actuacions determinants que han permès augmentar la capacitat de l'aeroport que, actualment, pot assolir les 90 operacions per hora.

Amb l'objectiu de consolidar-se com a referència de l'espai mediterrani i del sud d'Europa, el Pla director preveia un conjunt d'actuacions per modernitzar i augmentar la capacitat de l'aeroport.

L'obra més emblemàtica d'aquesta etapa va ser la construcció de la terminal T1, situada entre pistes. La T1, de gran valor arquitectònic, es va concebre com un gran centre d'operacions logístiques i de serveis. Té capacitat per a 33 milions d'usuaris anuals i va suposar una inversió de 1.258 milions d'euros.

A aquesta gran obra la va seguir la remodelació de la terminal T2, així com l'ampliació i la remodelació de les àrees comercials d'ambdues terminals. Noves botigues, nous conceptes i noves marques per ajustar l'oferta als passatgers que utilitzen les instal·lacions de l'aeroport.

La urbanització de més de 300 hectàrees com a zona de serveis per al desenvolupament industrial i comercial de l'aeroport; l'entrada en funcionament d'un parc aeronàutic de 90 hectàrees per a la instal·lació d'hangars de manteniment; o la construcció d'una city amb un parc d'oficines i hotels són altres projectes previstos en el Pla director.

Aquest pla continuarà transformant l'aeroport aplicant un concepte innovador que pretén convertir les seves instal·lacions en una ciutat aeroportuària sostenible amb l'entorn i en un gran centre de distribució del trànsit del sud d'Europa.

Durant el 2015 va registrar un trànsit de 39.711.276 passatgers –un 5,7 per cent més que l'any anterior i el millor registre de la seva història–, 288.878 operacions i 117.219 tones de càrrega.

EVOLUCIÓ DEL TRÀNSIT DE PASSATGERS
Any Passatgers Any Passatgers
2006 30.008.302 2011 34.398.226
2007 32.898.249 2012 35.144.503
2008 30.272.084 2013 35.216.828
2009 27.421.682 2014 37.558.981
2010 29.209.536 2015 39.711.276